De successen van Django Reinhardt-Stéphane Grappelli en Jean Sablon: Georg Lankester ( Nederlands) - Georg Lankester writes about Jazz and Entertainment in Paris during the 1930s up to 1950s. (English)
Jazz en Entertainment in het Parijs van de jaren '30, '40 en '50
De successen van DJANGO REINHARDT - STÉPHANE GRAPPELLI en JEAN SABLON: Georg Lankester
Hans Koert
Je kunt het niet gemist hebben .......In 2010 herdachten jazzfans van over de hele wereld het feit dat Django Reinhardt 100 jaar geleden geboren werd in een woonwagen ergens in een woonwagenkamp in Liberchies, bij Charleroi in Wallonië.
Er werden speciale bijeenkomsten georganiseerd, festivals, nieuwe platen uitgebracht met zijn muziek ( zoals Django! - A Tribute - 100 Years Django Reinhardt van Koen De Cauter, Fapy Lafertin & Group); oude opnamen met de gitaarvirtuoos werden opnieuw uitgebracht ( Django with his American Friends), concerten georganiseerd ( 100 jaar Django Reinhardt - Een hommage ) en zelfs de Keep Swinging blog ontkwam er niet aan terug te blikken op de muzikale erfenis van Django: Django Reinhardt100: De vooroorlogse jaren - De naoorlogse jaren en Louis Vola en de geboorte van het kwintet
Het zegt natuurlijk wel wat over de populariteit van deze Belgische zigeunergitarist. Want is het niet opvallend dat meer dan vijftig jaar na zijn dood juist zijn muzikale erfenis zo uitgebreid belicht wordt? Er zijn meer jazzmusici honderd jaar geleden geboren, zoals, en dan noem ik even niet de minste op, bassist Milt Hinton, trompettist Cootie Williams, componist, arrangeur en bandleider Raymond Scott of de Madonna van de jaren twintig, zangeres Annette Hanshaw? Zij zou honderd geworden zijn de afgelopen maand - reden om haar binnenkort maar weer eens in het zonnetje te zetten. Volgens mij is Artie Shaw, die op 10 mei 2010 honderd jaar geworden zou zijn, de enige die uitgebeid door zijn fans herinnerd is. Hij speelde tot op hoge leeftijd en stierf nog maar zes jaar geleden.
Django Reinhardt
De Nederlandse Django-kenner Georg Lankester, één van de oprichters van de Stichting Hot Club De France Nederland en voorzitter van 1983 tot 2005, gitarist bij de Quatre Tickets de Swing en schrijver van het boekje Musettte & "Swing Musette" (2008) en talloze artikelen over Django en de zijnen, heeft onlangs een nieuw boek gepubliceerd getiteld De Successen van gitarist Django Reinhardt, violist Stéphane Grappelli & zanger Jean Sablon - met als ondertitel: Jazz & Entertainment in het Parijs van de jaren '30, '40 en '50. Het boekje bevat een 44-tal pagina's, geïllustreerd met foto's.
Het boek bestaat uit drie aparte delen. De eerste is getiteld Django Reinhardt (1910 - 1953) - Legendarische gitarist en componist - Een weergaloze carrière.
In 20 pagina's beschrijft Georg het leven van Django van het eerste begin tot aan zijn dood in 1953. Georg heeft een heleboel informatie in zijn boek gestopt, maar ook foto's, verhalen en anekdotes. Het tweede deel is gewijd aan Stephane Grappelli, de beroemde violist, die met Django optrad in zijn Quintette du Hot Club sinds het eerste begin in 1934. Het hoofdstuk is getiteld Stephane Grappelli ( 1908 - 1997) meester-jazzviolist - Een rijk muzikaal leven. ( 13 p.) Zowel Stephane Grappelli als Django Reinhardt waren gefascineerd door de muziek die ze op jazzplaten hoorden, die uit de VS kwamen, zoals de duetten van Eddie Lang en Joe Venuti. Ze hadden elkaar in de Parijse jazzscene ontmoet, een klein wereldje, voordat ze uiteindelijk samen gingen spelen in het Quintette, dat ontstond dankzij de hulp van Charles Delaunay, voorzitter van de Hot Club du France. Het is tamelijk bijzonder om een heertje als Stephane te zien optreden met een aantal zigeunerartiesten.
Eén van de mooiste en meest bekende music clips avant la letter, waarin Django en Stephane en hun kwintet te horen zijn heet: J'attendrai Swing
Tijdens de oorlog viel het Quintette noodgedwongen uiteen - tijdens een tournee in Engeland begon de oorlog. Stephane bleef in Engeland en Django besloot terug te gaan naar Parijs. Pas na de oorlog worden ze weer verenigd, maar het enthousiasme van het publiek is veranderd, omdat het andere muzikale interesses gekregen heeft. De populariteit van het kwintet is over haar hoogtepunt heen. Als Django in 1953 overlijdt, is Stephane muzikaal nog steeds in de running en een veel gevraagd artiest op festivals en bij cluboptredens. Georg herinnert hem van een aantal concerten en een bijeenkomst in Amsterdam in februari 1984, waar hij hem ontmoette en met hem kon spreken. Stephane overleed dertien jaar geleden op bijna 90-jarige leeftijd.
Rendez-vous sous la pluie - Jean Sablon met o.a. Django en Stephane ( december 1935), een 75 jaar oud bewijs van hun samenwerking.
Het laatste deel is gewijd aan Jean Sablon (1906 - 1994) - De Franse "Bing Crosby" - Successen tot ver over de Franse grenzen. ( 4 p), zoals hij omschreven wordt in de titel van het hoofdstuk. Deze Franse crooner, zanger, is tamelijk onbekend in ons land en dat komt natuurlijk omdat hij in het Frans zong. Op het eerste gezicht lijkt hij niet erg in dit triumviraat te passen, maar dat is schijn. Het gemeenschappelijke element is een aantal opnamen die ze samen maakten in de jaren dertig voor o.a. Gramophone en Columbia. Jean Sablon
Luister maar eens naar één van die nummers uit januari 1934, Le jour ou je te vis, opgenomen voor Columbia met Jean Sablon, begeleid door Andre Ekyan et son Orchestre waarin zowel Stephane Grappelli als Django Reinhardt zaten. Je hoort o.a. Django in een mooie gitaarsolo.
Django en Stephane in de jaren dertig.
Georg eindigt met een bijlage, getiteld Django's banjo-jaren en daarin beschrijft hij de banjoïsten, die de jonge Django inspireerden, zoals de legendarische Gusti, vader van de Gypsy-waltz, en Poulete Castro, de man die de wereld die typische "Hot Club slag" leerde op de gitaar, La Pompe. Ik begrijp niet goed waarom Georg dit interessante hoofdstuk wegstopt in een bijlage, terwijl het een uitstekende aanvulling is op het eerdere Django verhaal. Waarom niet gewoon als een vierde hoofdstuk?
Het lijkt een goed idee van Georg om deze verhalen in het Nederlands te publiceren rond deze drie Franse musici - er is weinig tot niets gepubliceerd over deze muziekstijl in het Nederlands, behalve de artikelen in het clubblad Quintette van de Stichting Hot Club De France Nederland of het Doctor Jazz Magazine.
Het boekje kan besteld worden bij de auteur.
Hans Koert
keepswinging@live.nl
De Nederlandse Django Reinhardt fan en kenner van de geschiedenis van de Franse jazz en amusementsmuziek uit de vorige eeuw, Georg Lankester, heeft een boekje geschreven over drie belangrijke vertegenwoordigers uit de Franse amusementswereld: gitarist Django Reinhardt, violist Stephane Grappelli en zanger Jean Sablon. Over deze drie artiesten is in het Nederlands weinig geschreven buitenom enkele gespecialiseerde bladen na als Quintette en Doctor Jazz Magazine en is dus een waardevolle aanvulling voor de geinteresseerde leek. Keep Swinging las het alvast. Als je niets wilt missen van de Keep Swinging blog volg haar dan via http://www.twitter.com/keepswinging of vraag een gratis nieuwsbrief aan.
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment