Would Monsieur Vola like to take a solo?
LOUIS VOLA: BASSIST EN ORKESTLEIDER
Georg Lankester
Voor Hot Club de France-liefhebbers is Louis Vola (1902 - 1990) een naam die direct associaties zal oproepen met het onvergetelijke Hot Club kwintet, alhoewel daarvan natuurlijk nog vele andere goede bassisten deel hebben uitgemaakt – ik denk daarbij in het bijzonder aan Emmanuel Soudieux (helaas overleden) en Coleridge Goode (die na de bevrijding in Londen met Django en Stéphane speelde). Maar onwillekeurig komen vooral de eerste jaren van het Hot Club de France Quintet in herinnering, een tijdvak waarin Louis Vola een grote rol speelt, niet alleen als bassisten - hij blijkt vooral een onvermoeibare impressario.
Vandaag meer over zijn rol in het beroemde Quintet de Hot Club de France en Louis Vola's carriere in de jaren dertig en veertig.
Quintet of the Hot Club de France ( jaren dertig)
Quintet de Hot Club de France - Django Reinhardt - Ton Doux Sourire (1935) (The Sunshine of Your Smile) Ultraphone Studios Paris, April 1935 met Stéphane Grappelli (vln), Django Reinhardt (gtr solo), Roger Chaput, Joseph Reinhardt (gtrs), Louis Vola (sb).
In 1935 en 1936 verschijnt er maar een betrekkelijk klein aantal platen van het kwintet, maar dat verandert het jaar daarop aanzienlijk, want 1937 is het jaar waarin de wereldtentoonstelling in Parijs plaatsvindt. De ‘Hot Club’ organisatoren nodigen beroemde Amerikanen uit voor concerten in Frankrijk en plaatopnamen met Franse musici. Het Quintet ontmoet Duke Ellington.
Begin 1938 neemt het quintet een serie platen op in London voor Decca waaronder My Sweet, waarin Django na 1 minuut Louis Vola vraagt een solo te nemen.
Louis Vola maakt tot 1939 zeker zo’n 60 opnamen, waarin hij Django begeleidt, hetzij in kwintetbezetting, hetzij in kleinere combinaties of orkesten, zoals bijvoorbeeld dat van violist Michel Warlop. Daarnaast is hij actief in combinaties met weer andere Franse muzikanten; hij is met recht een veel gevraagd bassist. Hot Lips - Quintette (sic) De Hot Club De France met Louis Vola op bas. ( HMV B8690) Parijs, 22 april 1937) ( Collectie Hans Koert)
In 1940, dus aan het begin van de oorlog, maakt hij zijn entree in het orkest van Ray Ventura dat hem naar Zwitserland voert en in 1941 zelfs naar Zuid-Amerika. Hij verlaat Ventura na enige tijd en blijft tot 1948 in Argentinië. In Buenos Aires richt hij een snarenkwintet op in de geest van het Hot Club de France kwintet met Hernan Oliva in de rol van Stephane Grappelly. In opnamen die deel uitmaken van mijn verzameling, hoor je hem met passie spelen. De gitaristen zijn leerlingen van de grote Oscar Alemán, die veel eerder naar Parijs was gegaan en o.a. Josephine Baker had begeleid.
In onderstaand korte fragment, getiteld Vrienden van Django, vind je Louis Vola als de bassist.
Toch keert Louis Vola naar Frankrijk terug, eerst naar Nice, later naar Parijs. Helaas is hij in de jaren die daarop volgen minder bekend als artiest, mede door andere opkomende muziekstijlen. Montparnasse Jump - Danny Polo and his Swing Stars ( met Danny Polo, Alix Combelle, Une Mae Carlisle, Oscar Alemán en Louis Vola ( Decca F-6989)(30 januari 1939) (Rainer Lotz collectie)
Pas in 1978 (bij de herdenking van Django’s 25-jarige sterfdag in Samois) is hij weer te horen, nu met violist Svend Asmussen en Boulou Ferré op gitaar. Toch is zijn actieve rol in de jaren die volgen echt uitgespeeld. Geleidelijk aan wordt het dan ook rustig om hem heen en ook zijn leeftijd gaat meetellen. Op 15 augustus 1990 sterft Louis Vola te Parijs. Van het originele kwintet is dan alleen Stéphane Grappelli nog in leven.
Louis Vola heeft sinds 1931 talloze platen gemaakt met vooral alle belangrijke jazzmusici die deel uitmaken van de Franse jazz-scéne. Een greep uit enkele namen: Michel Warlop, Philippe Brun, Danny Polo en Oscar Alemán, Ray Ventura, Arthur Briggs en Alix Combelle. En vanaf eind 1934 is hij, zoals hierboven vermeld, bijna steeds te horen op de serie historische opnamen met Django Reinhardt en Stephane Grappelli.
Het is voor alle Hot Club de France-liefhebbers van belang te weten dat Louis Vola een sleutelrol heeft gespeeld bij het ontstaan van het kwintet. Hij erkende (net als Emile Savitry) direct het talent van Django en stimuleerde de Hot Club de France-organisatie, met name Pierre Nourry en Charles Delaunay, tot de vorming van een huisorkest dat uit louter snareninstrumenten bestond. Mede daardoor konden Django Reinhardt en Stéphane Grappelli de wereld hun niet-te-evenaren muziek schenken: Bassist en orkestleider Louis Vola : een naam om te onthouden.
Georg Lankester
keepswinging@live.nl
De muziek van Django Reinhardt en Stephane Grappelly, twee namen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn, komt tot zijn recht in de talrijke opnamen van het Quintette du Hot Club de France. De andere spelers in dit kwintet, zoals Louis Vola, zijn altijd onderbelicht gebleven, tot vandaag ................ Georg Lankester beschrijft de carriere van deze bassist, die altijd in de schaduw van de grote namen is blijven staan. In de Keep Swinging blog vind je meer bijdragen over dit soort vergeten namen, die weer even in de schijnwerpers gezet worden. Mis dit niet - vraag om de wekelijkse nieuwsbrief.
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
No comments:
Post a Comment