Sunday, October 31, 2010

See How They Won: Een multimedia Boots campagne uit 1935.

See How They Won - a 1935 multimedia Boots campaign ( English) - See How They Won - Een multimedia Boots campagne uit 1935 ( Nederland)


Het verhaal achter een klein 75 jaar oud kartonnen "Durium" plaatje ......

SEE HOW THEY WON: Een multimedia BOOTS campagne uit 1935
Hans Koert

Durium Products (GB) Ltd, een Engelse platenmaatschappij, startte haar activiteiten in Europa in het voorjaar van 1932 in een voorstad van Londen, Slough. Daar bouwden ze een fabriek, die o.a. een reguliere serie "hits" produceerde, in feite een zelfde soort reeks platen als de zgn. Hit of the Weeks in Amerika. Deze kartonnen Hit of the Week platen verschenen in een wekelijks schema vanaf begin 1930 tot de zomer van 1932. Toen ging de fabriek in de VS failliet. De firma Durium had vanuit de VS al haar voelhorens uitgestoken naar Europa en meegeholpen de Durium Product (GB) Ltd. op te richten. Deze Europese tak, die ook van plan was om kartonnen platen te produceren met een wekelijks publicatie in Engeland, maakte ook platen voor de Franse, Italiaanse, Nederlandse, Duitse en Scandinavische markt, maar ging in 1934 failliet, waarna de productie overgenomen werd door fabrieken gevestigd in verschillende Europese landen, puur voor de binnenlandse markt.
Net als in de VS produceerde de Engelse Durium Product (Gb) Ltd. kleine reclame- of gelegenheidsplaatjes - een onderdeel, waarin men blijkbaar in 1934 nog brood zag en dit onderdeel maakte een doorstart als Sound Distributors. Deze Sound Distributors produceerden kleine kartonnen reclame- of gelegenheidsplaatjes in grote aantallen. Het meest bekend waren in die tijd, maar nu geheel vergeten, de vierkante Talkie Cigarettes Cards, uitgegeven door Dubrico, een firma die een paar maanden de honeurs waarnam voordat Sound Distributors definitief de productie en distributie overnam. Vandaag staat één van die S.D. ( = Sound Distributors) plaatjes in de schijnwerpers, namelijk een Sound Distributor speciaal gemaakt voor Boots The Chemist;
een plaatje met een eigen verhaal ............. .

See How They Won ( S.D. 76) (foto: Boots Archive)

......... : Onbekend orkest met onbekend zangkwartet - Opgenomen in London, 1935 - Uitgebracht ca. oktober 1935
"SEE HOW THEY WON"
Geen catalogusnummer. Matrixnummer: S.D. 76. Take nummers B C G H J
(bron: Durium Advertisement en Custom Records Discography - Hans Koert)

Het is een klein rond kartonnen plaatje, ongeveer de grootte van een cd of bierviltje. Op het label staat de tekst: "SEE HOW THEY WON" Presented by BOOTS THE CHEMISTS. ( = "See How They Won"( Zie hoe ze overwonnen) gepresenteerd door drogisterijketen Boots). Op het plaatje staat een lied, getiteld See How They Won gespeeld door een onbekend orkest. Onder aan het plaatje staat nog te lezen: These are the words & music of the Colour Cartoon Film. Produced by Revelator Films Ltd. ( = Dit zijn de tekst en de muziek van de kleuren tekenfilm, geproduceerd door Revelator Films Ltd.)

Een winkel van Boots de Highstreet van Enfield ( Highstreet) in de jaren dertig (Engeland).

Het nummer op de plaat schijnt dus origineel in een tekenfilm gebruikt te zijn, getiteld "See How They Won" - op zich niets bijzonders, want er werd in de jaren dertig heel wat filmmuziek op plaat uitgebracht - de geluidsfilm was immers nog geen tien jaar oud. Deze cartoon werd speciaal uitgebracht voor Boots The Chemist, een grote drogisterijketen, die nog steeds, ook in Nederland, bestaat, om haar producten te promoten. Dankzij Judith Wright, archivarus bij Boots (Nottingham)(GB), waarmee ik in contact kwam vanwege de Goodson Boots advertentieplaten, waar ik eerder over schreef, weten we nu meer van deze campagne rond de tekenfilm van Ub Iwerks en het Sound Distributorsplaatje.
In 1935, lanceerde de Boots Pure Drug Company een Winter Gezondheidscampagne waarbij de nadruk voor de eerste keer lag op preventie, waarbij de klanten aangemoedigd werden producten als keelpastilles, kinderhoestdrank, aspirine en levertraan te kopen om zo de winterhoest en verkoudheden voor te zijn. Centraal in deze campagne stond de in Hollywood vervaardigde kleurentekenfilm “See How They Won”, die uitgebracht werd op 14 oktober 1935 en in zo'n 400 bioscopen in heel Engeland vertoond werd. Het was de eerste tekenfilm, die vertoond werd in Groot Britanië in een preventieve Gezondheidscampagne. Er verscheen ook een bordspel voor kinderen, een gramofoonplaatje, een kleurboek, een poster en raambiljetten en displays voor de 1000 winkels van de Boots Drogisterijketen. De tekenfilm werd gemaakt in Brewstercolour door Revelation Films uit Aldwych, London, die de tekeningen en het verhaal maakten en UBIwerks, Hollywood, die voor de eigenlijke animatie zorgde. De productie was in handen van Celebrity Productions Inc. De tekenfilm laat de "Bad Health Army" ( = het ziekmakende leger) zien, bestaande uit Brigadier Blood Poison, Flight Commander Influenza en Captain Sore Throat, ( namen letterlijk te vertalen als Brigadier Bloedvergifitignig, Commadant Griep en Kapitein Zere Keel) die de "Good Health Brigade" (= De gezondheidsbrigade) aanvallen bestaande uit John Careless ( = letterlijk: John "de Argeloze"), die nog nooit een dag in zijn leven ziek geweest is ...... en zijn gezin. De boodschap is: Beter voorkomen dan genezen ...... met middeltjes als aspirine of hoestsiroop om de ziekteverwekkers te bestrijden voordat ze aanvallen. ( Met dank aan Judith Wright, archivaris bij Boots)

Ub Iwerks ( 1901 - 1971)
De film werd gemaakt door een nu compleet vergeten cartonist, Ub Iwerks, een naam die misschien nog wel bekend is bij liefhebbers van oude tekenfilms, maar bij het grote publiek geen belletjes meer doet rinkelen. Die oude tekenfilmpjes uit de jaren dertig lijken nu geheel vergeten. Iedereen kent nog wel uit zijn jeugd Walt Disney, de schepper van tekenfilmkarakters als Mickey Mouse en Donald Duck, maar bijvoorbeeld bij de naa, Max Fleischer zal menig schouder in onwetenheid omhoog gaan; toch kent iedereen zijn scheppingen: Betty Boop, Popeye of Olijfje, die in de jaren dertig even populair waren als Mickey of Donald. Maar wie ontwierp en tekende Mickey Mouse in haar begin periode? Eind jaren twintig toen de eerste Mickey Mouse cartoons uitkwamen? Ub Iwerks. Hij werd geboren in maart 1901 in Kansas City als Ubbe Ert Iwwerks, hij versimpelde uiteraard zijn naam, en ontwikkelde zich tot een geniaal tekenaar gedurende de jaren twintig in de Walt Disney studios.

Walt Disney en Ub Iwerks

In 1930 nam Ub Iwerks ontslag na een ruzie met Walt Disney en startte zijn eigen studio: The Iwerks Studio. Daar schiep hij figuurtjes als Flip The Frog en er werden tientallen tekenfilms rond deze sympathieke kikker gemaakt uitgebracht als Flip The Frog cartoons. Helaas kon de Iwerks Studio de zware concurrentie met zijn rivalen Disney en Fleischer niet aan en ging failliet. Ub ging verder op kleinere schaal en één van die projecten waren twee tekenfilmpjes voor Boots The Chemist: See How They Won (van oktober 1935) en Leave it to John (1936). De films, beide zo'n zes minuten lang, werden gemaakt door Ub Iwerks en geproduceerd door Charles Cochrane voor de nieuw opgerichte Cartoon Films Limited. De eerstgenoemde film werd, zoals eerder genoemd, geschreven in Engeland, maar getekend en bewerkt tot een bewegende cartoon-geluidsfilm in de VS. Over de tweede cartoon, die gemaakt zou zijn voor Boots heb ik niets kunnen vinden.
De achterkant van het kartonnen Sound Distributor reclameplaatje. (foto: Boots Archive)
Op de achterkant van het kleine kartonnen Sound Distributors plaatje kun je meer te weten komen over de film: The Marching Song Of The Good Health Army taken from the film “See How They Won”. Je vindt er bijvoorbeeld de gezongen tekst van het lied. ( Het marslied van de Gezondheidsbrigade uit de film "See How They Won"). With banners proudly waving high. (= Met hun vaandels trots omhoog) The Good Health Army marches by (= Passeert de Gezondheidsbrigade) While with steady hand and sparkling eye The family salutes. (= Terwijl het gezin vol zelfvertrouwen groet). How perfectly this army's drilled Year in year out,( = Wat is dit leger, jaar in jaar uit, goed getaind.) its ranks are filled. With splendid men superbly skilled. (= De gelederen zijn gevuld door deskundige mannen goed uitgerust) The men you'll find at Boots.(= mannen die je vindt bij Boots). You'll find a branch right in your town.(= Er is een winkel bij jou om de hoek). A Good Health Centre of renown.(= Een vermaard centrum voor je gezondheid) So don't let bad health get you down. (= Laat ziekte dus geen vat op je krijgen) You Can Always Rely On Boots (= Je kunt altijd op Boots vertrouwen)
Uiteraard moet je dit soort heldhaftige zinnen lezen in het licht van de tijd - de jaren dertig. Ook de beelden van de film roepen dat op.
De film schijnt lange tijd kwijt geweest te zijn, maar het lijkt er op dat enkele exemplaren teruggevonden zijn, weliswaar onder andere titel. Het Boots archief, zo vertelde Judith me, heeft een exemplaar in kleur. De film is buiten Engeland waarschijnlijk hertiteld als The Microbe Army en onder die naam, buiten de Boots campagne om, vertoond in Amerikaanse cinema. Je merkt aan het inleidende muziekje, dat het titelbeeld, niet hoort bij de film - het originele titelbeeld is gewoon weggeknipt. Hoewel de originele in film in kleur werd uitgebracht ( het was zelfs de eerste kleurentekenfilm die ooit in Engeland vertoond werd), vond ik een zwart-wit versie, die ik hier graag wil laten zien:

Met dank aan Judith, die me aanvullende informatie stuurde over de campagne en twee mooie scans van de Sound Distibutors plaat. Samen met de informatie die ik haar kon verstrekken over de Sound Distributorplaten en de Goodson records wordt e.e.a. in november tijdens een lezing in Nottingham (Engeland) door Judith Wright gepresenteerd.

Deze bijdrage werd op de Hit of the Week blog in het Engels geplaatst als: See How They Won - a 1935 multimedia Boots campaign.

Hans Koert
keepswinging@live.nl

VOLG DE KEEPSWINGING BLOGS via TWITTER: @KeepSwinging


In 1935, lanceerde Boots Pure Drug Company een Winter Health Campaign die zich voor de eerste maal voornamelijk richtte op preventie. Hierbij werden klanten uitgenodigd om keelpastilles, kinderhoestdranken, aspirine en levertraan te kopen ter voorkomen van verkoudheid of griep. Centraal in deze unieke campagne stond een in Holywood gemaakte kleurentekenfilm, “See How They Won”, die uitgebracht werd op 14 oktober 1935 en die in zo'n 400 bioscopen door heel Engeland getoond werd. Voor de eerste keerwerd een kleurentekenfilm ingezet bij een Gezondheidscampagne. Het werd een, voor die tijd ongekend multi-media spetakel, omdat er ook een bordspel, een gramofoonplaatje, een kleurboek en een poster gelanceerd werden en in de meer dan 1000 winkels van Boots stonden grote displays. Het kartonnen gramofoonplaatje was gemaakt door Sound distributors, een navolger van Durium Product (GB) uit Slough ( bij Londen). De Keep Swinging wil dit soort vergeten juweeltjes uit de geschiedenis van de gramofoonplaaat niet onopgemerkt in de mist van het verleden laten verdwijnen en geeft ze de plek die het verdient. Wil je niets missen meld je dan aan bij Twitter: @KeepSwinging of vraag de gratis nieuwsbrief aan.



Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment